Program wyjazdu:
Treści szkoleniowe:
Dzień 1 - Integracja
* gry i zabawy psychologiczne wymagające współpracy w realizowaniu celów oraz ćwiczenia odstresowujące - przykładowe ćwiczenia:
* "Burza mózgów" - cechy udanej i nieudanej grupy;
* "Przepychanie przeszkód" - ćwiczenie relaksacyjne
* Symulacje pokazujące problemy komunikacyjne - słuchanie, bariery komunikacyjne, skuteczny przekaz informacji
* ćwiczenia zwiększające kreatywność zespołową
* dodatkowe elementy integrujące: spacery w terenie z ćwiczeniami relaksacyjnymi, wspólne posiłki na świeżym powietrzu, ognisko, wieczór biesiadny, itp.
Dzień 2 - Komunikacja
Analiza systemu komunikacyjnego w Firmie:
* treść przekazywanych informacji,
* wykorzystywane kanały informacyjne,
* źródła informacji.
Analiza barier komunikacyjnych w organizacji występujących w Firmie - przykłady rozwiązań:
* identyfikacja i analiza "wąskich gardeł" w przepływie informacji "góra - dół", "dół - góra", "przepływy poziome",
* opracowanie sposobów usuwanie blokad komunikacyjnych występujących w Firmie.
Komunikacja międzyludzka:
* główne przyczyny międzyludzkie złego przepływu informacji (takie jak: nieumiejętne sposoby przekazywania informacji, konflikty, stosowanie nieefektywnych sposobów rozwiązywania konfliktów),
* zasady budowania dobrego przepływu informacji (np. otwartość na problemy współpracowników, nastwienie na rozwiązywanie a nie tylko na poszukiwanie problemów),
* umiejętności skutecznego przekazu informacji (zasady skutecznego przekazu informacji) - symulacje konkretnych przekazów informacji z Firmy
* techniki aktywnego słuchania (parafraza, zadawanie pytań, odzwierciedlanie, itp. - ćwiczenia)
* umiejętności rozpoznawania sygnałów niewerbalnych ( dalsze symulacje sytuacji z Firmy i ocena błędów komunikacyjnych),
* bariery komunikacyjne i ich przełamywanie za pomocą technik asertywnych (pokazanie barier komunikacyjnych werbalnych i niewerbalnych jako głównej przyczyny konfliktów miedzy współpracownikami, oraz technik reakcji na nie takich jak: doprecyzowanie, zdarta płyta, technika stopniowania wyrażania gniewu, itp.),
* mapa asertywności (test pokazujący w jakich sytuacjach uczestnicy potrafia być asertywni, a w których reagują ulegle lub agresywnie),
* styl rozwiązywania konfliktów (test na styl rozwiązywania konfliktów preferowany przez uczestników: unikanie, akomodacja, kompromis, rywalizacja czy kooperacja),
* sposoby skutecznego rozwiązywania konfliktów (przykłady w jaki sposób można rozwiązać konlikty w Firmie np. wspólne zadanie dla skonfliktowanych osób, czy też technika wymiany wizerunków; jak rozmawiać ze współpracownikiem z którym wszedłem w konflikt),
* efektywne przekazywanie uwag - przekazywanie pochwały i krytyki (schemat efektywnych działań, oraz symulacje z wykorzystywaniem problemów Firmowych),
* efektywne egzekwowanie poleceń (pokazanie zasad przekazu poleceń i ich egzekwowania z wykorzystaniem zasady 4 stopni: przekaz informacji, wyrażanie uczuć, przywoływanie zaplecza, realizacja zaplecza - zasada dawania szans pracownikowi na poprawę swojego zachowania).
^ na początek ^
Cel wyjazdu:
# zwiększenie skuteczności działań Firmy jako całości,
# rozwiązywanie problemów w przepływie informacji w Firmie,
# rozładowanie antagonizmów między działami,
# nastawienie całej Firmy na skuteczność działań, przede wszystkim handlowych
^ na początek ^